Search

راه‌حل یکپارچه (نقطه پایانی) امنیتی چیست و چه مزایایی برای موسسات مالی دارد؟

قابلیت ادغام دستگاه‌ها، سیستم‌ها، داده‌ها و حفظ یکپارچگی آن‌ها از طریق مکانیزم‌های امنیتی قدرتمند از ویژگی‌های متمایزکننده بانک‌ها و مؤسسات مالی از شرکت‌های عادی است، به‌طوری که نقش مهمی در بهبود امنیت زیرساخت‌ها، کارمندان، مشتریان و دارایی‌های اطلاعاتی این مؤسسات دارد.

به طور معمول، خدمات بانکی باید قابلیت دسترسی از راه دور را داشته باشند و مشتریان مؤسسات بتوانند از طریق وب‌سایت یا برنامه‌های همراه به سایت بانک متصل شده و خدمات موردنیاز را دریافت کنند. علاوه بر این، در صورت اضافه شدن شعب و ساختمان‌های جدید، امکان گسترش‌پذیری راه‌حل‌های ارتباطی و امنیتی نیز وجود داشته باشد. یک راه‌حل یکپارچه باید دو ویژگی مهم را داشته باشد. اول آنکه تمام مولفه‌های سیستم (کاربران یا تجهیزات سخت‌افزاری) را ملزم به همکاری یکپارچه با یکدیگر کند و دوم آنکه یک راه‌حل نظارتی جامع بر شبکه که توانایی گسترش‌پذیری دارد را ارائه کند.

راه‌حل جامع امنیتی (نقطه پایانی) چیست؟

حمله‌های سایبری روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شوند و هیچ‌گاه نباید آن‌ها را دست کم گرفت، زیرا به خوبی سازمان‌دهی می‌شوند و هر زمان هکرها نیاز داشته باشند قابلیت اجرا را دارند. امنیت به عنوان سرویس (Security-as-a-Service) که بیشتر به نام امنیت نقطه پایانی (End-to-End Solution) از آن نام برده می‌شود، تمامی نیازهای امنیتی یک سازمان از مرحله طراحی و ساخت تا مدیریت مسائل امنیتی را شامل می‌شود. امنیت به عنوان یک سرویس (SECaaS) یک مدل تجاری است که بر مبنای آن یک ارائه‌دهنده خدمات امنیتی با اتکا بر فناوری‌های ابر محور سرویس‌های امنیتی زیرساختی اشتراکی و مقرون‌به‌صرفه‌تر در اختیار افراد یا شرکت‌ها قرار می‌دهد. سرویس‌هایی که امکان ادغام آن‌ها با مکانیزم‌های امنیتی یک سازمان وجود دارد. SECaaS از مدل نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس الگوبرداری شده و برای بهره‌مندی از آن نیازی به سخت‌افزارهای درون شرکتی نیست و شرکت‌ها تنها باید هزینه استفاده از خدمات را پرداخت کنند. این سرویس‌های امنیتی اغلب شامل احراز هویت، ضد ویروس، ضد بدافزار/جاسوس‌افزار، تشخیص نفوذ، تست نفوذ و مدیریت رویدادهای امنیتی و موارد این چنینی هستند. مطابق با گزارشی که مؤسسه IDC ارائه کرده، راه‌حل جامع امنیتی یک بازار چند میلیارد دلاری دارد و با توجه به طیف گسترده‌ای از خدمات امنیتی ابر محوری که ارائه می‌کند در چند سال آینده به شکل گسترده‌تری توسط مؤسسات مالی به کار گرفته خواهد شد. مدلی که قادر است از زیرساخت‌های مؤسسات بزرگ در برابر تهدیدات و حمله‌های آنلاین مثل DDoS به خوبی محافظت کند. با افزایش تقاضا در حوزه رایانش ابری، سازمان‌های بیشتر در معرض حمله‌های سایبری قرار خواهند گرفت، به‌طوری که در نوک این پیکان بانک‌ها و مؤسسات مالی قرار دارند. نقشی که SECaaS در این زمینه دارد، شبیه به یک بافر است که از زیرساخت‌ها در برابر تهدیدات مستمر آنلاین محافظت می‌کند.

چه ضرورتی بر استفاده از راه‌حل‌های یکپارچه نظارت بر شبکه وجود دارد؟

اگرچه امروزه شاهد افزایش حرکت بانک‌ها و مؤسسات مالی از راهکارهای آنالوگ به سوی فناوری‌های دیجیتال هستیم، اما هنوز هم مشکلات زیادی مثل محدودیت‌های بودجه‌ای، نگرانی‌های امنیتی و چالش‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی در مهاجرت به سمت راهکارهای فناورانه وجود دارد.

به طور معمول، راه‌حل‌های یکپارچه فناورانه امنیت بیشتری در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند و امکان تطابق کامل آن‌ها با نیازمندی‌های هر کسب‌وکاری وجود دارد و می‌توانند با محصولات شرکت‌های مختلف مثل سامانه مدیریت نظارت تصویری، تجهیزات متصل به شبکه مثل بلندگوهای هوشمند، دستگاه‌های ارتباطی و محصولات طراحی شده برای کنترل دسترسی به خوبی کار کنند. تمرکز اصلی این راه‌حل‌ها بر سهولت استفاده است. بااین‌حال، مهم‌ترین مزیت یک راه‌حل جامع نظارتی در مدیریت گستره وسیع نهفته است. به‌طوری که اجازه می‌دهد به ساده‌ترین شکل چند شبکه و ساختمان‌ راه دور را مدیریت کنید و دیگر با معضل یکپارچه‌سازی محصولات شرکت‌های مختلف روبرو نشوید. هزینه‌های مربوط به پیاده‌سازی یک راه‌حل جدید و جامع ممکن است سازمان‌هایی که بودجه محدودی دارند را با مشکل روبرو کند. علاوه بر این مشکلات دیگری نیز وجود دارد. به طور مثال، اتمام دوره پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از محصولات شبکه‌ای که توسط سازمان‌ها استفاده می‌شود و هزینه‌های زیاد در نگه‌داری راه‌حل‌ها باعث شده تا برخی سازمان‌ها ترغیب شوند برای کاهش هزینه‌های پیاده‌سازی به سراغ ترکیبی از راه‌حل‌های امنیتی ارائه شده توسط شرکت‌های مختلف بروند. استفان جوزف کارشناس امنیتی شرکت بیت دیفندر در این خصوص می‌گوید: «پذیرش راه‌حل‌های یکپارچه در بیشتر صنایع به شکل چشمگیری افزایش یافته است. در حال حاضر بیشتر مؤسسات مالی در حال حرکت از راه‌حل‌های سنتی به سمت راهکارهای نوین یکپارچه هستند».

تأثیر کووید 19 بر تغییر رویکرد بانک‌ها و مؤسسات مالی و نگرش جدی‌تر آن‌ها به مبحث امنیت سایبری

جوزف می‌گوید: «مدیریت عملیات از راه دور در مقایسه با مراجعه حضوری به شعبه مدنظر از جمله روش‌های سریعی است که به زحمت کمتری نیاز دارد». پس از شیوع کرونا بانک‌ها و مؤسسات مالی تلاش کردند سرعت و دقت خود در انجام عملیات‌های تجاری را افزایش داده و مانع سوء استفاده مجرمان سایبری از اطلاعات حساس در این شرایط بحرانی شوند. تصور کنید مشتریان زیادی در مؤسسه شما برای دریافت خدمت مدنظرشان در صف انتظار هستند. هم‌زمان مشکلی برای سیستم‌های مؤسسه به وجود می‌آید و باعث عدم اتصال آن‌ها به شبکه اینترنت یا اینترانت می‌شود. در این حالت باید در سریع‌ترین زمان ممکن، خودتان را به مؤسسه رسانده و مشکل را برطرف کنید. در حالی که در صورت استفاده از یک راه‌حل یکپارچه قادر به مدیریت مشکل و برطرف کردن آن از راه دور هستید.

امروزه بیشتر راه‌حل‌های یکپارچه قابلیت‌های دفاعی و امنیتی خوبی ارائه می‌کنند و مانع پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز حمله‌های سایبری می‌شوند. آمارها نشان می‌دهند پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز حمله‌های سایبری، دسترسی‌های غیرمجاز و سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌ها بر ضد سیستم‌های سازمانی را به همراه دارد. به‌علاوه، با استفاده از یک راه‌حل کارآمد یکپارچه و هوشمند می‌توان سامانه‌های نظارتی دقیقی را در مؤسسات مهم و به ویژه مالی پیاده‌سازی کرد. این سامانه‌ها می‌توانند زمان‌هایی که شعب بیشترین مراجعه دارند را نشان دهند؛ بنابراین کارکنان و ارائه‌دهندگان خدمات و تیم امنیتی مؤسسه می‌توانند هماهنگ با شرایط موجود، فعالیت بهتری داشته و با ایجاد یک محیط امن، بهترین خدمات را به مشتریان و کاربران ارائه دهند.

بزرگ داده‌ها کلید موفقیت سامانه‌های امروزی

هم‌زمان با گسترش و رشد داده‌ها، ارائه‌دهندگان راه‌حل‌های ابر محور مثل مایکروسافت، آمازون، کلادفلیر و گوگل در زمینه ذخیره‌سازی بزرگ داده‌هایی که امکان استفاده از آن‌ها در دنیای امنیت وجود دارد نقش برجسته و مهمی ایفا خواهند کرد. به واسطه این امر، امکان افزایش گسترش‌پذیری و بهبود عملکرد برای شرکت‌های امنیتی به وجود می‌آید. به‌طوری که مؤسسات مالی می‌توانند افراد بیشتری برای مدیریت و رسیدگی به داده‌های حساس امنیتی استخدام کنند و فرصت‌های شغلی بیشتری برای مدیران داده برای مدیریت پایگاه داده‌هایی که اطلاعات آن‌ها نیازمند رسیدگی است ایجاد می‌شوند. بااین‌حال، بزرگ داده‌ها جنبه‌های تاریکی نیز دارند. برخی مؤسسات به دلیل مسائل مربوط به حریم خصوصی و داده‌ها با محدودیت‌هایی در این زمینه روبرو هستند. به بیان دقیق‌تر، مؤسسات مالی نمی‌توانند اطلاعات مشتریان بانک را در اختیار شرکت‌های امنیتی قرار دهند تا مواردی مثل پول‌شویی با حساب‌ها را از طریق به‌کارگیری مدل‌های هوشمند کشف کنند. به بیان ساده، قوانین حاکم بر حقوق افراد در مورد داده‌های آن‌ها، فرایند جمع‌آوری داده‌ها را محدودتر می‌کند. با این وجود، کاربردهای بزرگ داده‌ها در دنیای امنیت انکارناپذیر است و کسب مهارت‌های مرتبط با آن می‌تواند منجر به رشد و شکوفایی در زمینه‌های مختلف به ویژه در زمینه شناسایی زودهنگام مخاطرات امنیتی شود. یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین قابلیت‌های بزرگ داده‌ها در حوزه امنیت کشف الگوها و روندهای پنهان است. در حقیقت، با به‌کارگیری بزرگ داده‌ها در شرکت‌هایی که می‌خواهند درباره رفتارهای کاربران و مشتریان خود بیشتر بدانند، بینش‌های مفید و ارزشمندی در دسترس این کسب و کارها قرار می‌گیرد. این بینش‌ها به کسب و کارها در یافتن مسیرهای جدید برای ایجاد نوآوری کمک می‌کنند و به دنبال آن، به موفقیت و رشد مؤسسات مالی کمک می‌کند. از کاربردهای مهم بزرگ داده‌ها در ارتباط با مؤسسات مالی همسو با پیشرفت‌های تجاری و مباحث امنیتی باید به کشف عادت‌های مربوط به خرید مشتریان، بازاریابی به صورت شخصی‌سازی شده، جست‌وجوی مشتریان جدید، شناسایی موارد مشکوکی که انتظار می‌رود زمینه‌ساز یک حمله سایبری بزرگ باشند، پیش‌بینی ترافیک مشکوکی که ممکن است یک حمله DDoS را به وجود آورد، شناسایی کمپین‌های فیشینگ و نظارت بر داده‌های واقعی و پروتکل‌های امنیت سایبری اشاره کرد.

کارشناسان امنیتی سایبری می‌توانند از طریق به‌کارگیری یک راه‌حل یکپارچه عجین شده با بزرگ داده‌ها فرایند نصب مکانیزم‌های امنیتی و کنترلی هوشمند را به بهترین شکل به سرانجام برسانند. در صورت استفاده از سیستم‌های کنترلی دیگر نیازی به کلیدها یا توکن‌های مختلف فیزیکی برای هر یک از کارمندان به شکل جداگانه نیست، زیرا این سامانه‌ها امکان افزودن سریع کارمندان جدید به سامانه‌های اطلاعاتی بانک را به وجود آورده و دسترسی‌های امن برای آن‌ها ایجاد می‌کنند. با استفاده از این راه‌حل می‌توان در صورت نیاز، دسترسی کارمندی به تجهیزات یا سامانه‌ها یا یک سیستم خاص در بانک یا شعب بانک را غیرفعال کرد. یک سامانه کنترلی اجازه می‌دهد از راه دور دوربین‌های نظارتی تحت شبکه‌ را بررسی کنید و مجوزهای دسترسی کاربران را کنترل کنید. در مجموع باید بگوییم یک سامانه یکپارچه، باعث بهبود کمی و کیفی وضعیت امنیتی در سازمان می‌شود.

در برخی راه‌حل‌های یکپارچه شاهد به‌کارگیری سامانه‌های صوتی هوشمند هستیم. برخی از شرکت‌ها در زمان شیوع کووید 19 از قابلیت صوتی این سامانه‌ها برای پخش اطلاعیه‌های لازم در خصوص رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر هشدارهای مرتبط با همه‌گیری استفاده کردند. اعلام مستمر و به موقع پیام‌های امنیتی می‌تواند حس امنیت در کارمندان و مشتریان ایجاد کند.

به‌کارگیری راه‌حل‌های یکپارچه چه مزایایی برای بانک‌ها و مؤسسات مالی به همراه دارد؟

مدیریت سامانه‌های مجزا کار ساده‌ای نیست، زیرا اگر یکی از آن‌ها با مشکل روبرو شود، تیم پشتیبانی باید برای پیکربندی دوباره تنظیمات یا انجام نظارت‌های لازم به شکل مکرر برنامه‌های مختلف را بررسی کرده و همه چیز را به دقت بررسی کنند. بنابراین حل مشکل و نگهداری سامانه‌های مجزا مشکلات زیادی دارد و هزینه‌های زیادی به همراه دارد. به همین دلیل به‌کارگیری راه‌حل‌های یکپارچه‌ای که انعطاف‌پذیری زیادی داشته و گسترش‌پذیر باشند به کارشناسان امنیتی کمک می‌کنند تا بتوانند سامانه‌های در ابعاد مختلف را با یکدیگر ادغام کرده و به شکل هم‌زمان روی همه آن‌ها نظارت کامل داشته باشند.

راه‌حل جامع یکپارچه چه مزایایی دارد؟

از مهم‌ترین مزایای یک راه‌حل جامع یکپارچه به موارد زیر باشد اشاره کرد:

این راه‌حل قابلیت ادغام شدن با تجهیزات امنیت فیزیکی را دارد.

انعطاف‌پذیری و طراحی کاربرپسند راه‌حل‌های یکپارچه، امکان استفاده از آن‌ها در محیط‌های کوچک و بزرگ را به وجود می‌آورد.

یک راه‌حل یکپارچه می‌تواند به حفاظت از مؤسسه در برابر تهدیدات سایبری و دسترسی‌های غیرمجاز کمک کند.

این راه‌حل اجازه می‌دهد همه سیستم‌ها را در هر زمان و مکانی کنترل کنید و روی آن‌ها نظارت دقیقی داشته باشید.

با استفاده از یک راه‌حل یکپارچه می‌توان به شکل دقیقی داده‌ها را تحلیل کرد و درک کاملی از عملیات شبکه به دست آورد.

راه‌حل‌های یکپارچه امکان پشتیبانی و سرویس‌دهی مستمر از سوی یک تیم پشتیبانی فنی را برای کارمندان و مشتریانتان به وجود می‌آورند.

جوزف در این خصوص می‌گوید: «امروزه مؤسسات مالی برای محافظت از افراد و دارایی‌ها به نظارت ویدئویی و سیستم حفاظت در برابر نفوذ (که در گروه راه‌حل‌های دسترسی فیزیکی طبقه‌بندی می‌شوند) متکی هستند. به طور معمول، از این راه‌حل‌ها در سازمان‌هایی که به شکل غیر شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند یا در مکان‌های خاصی از شعب مؤسسات مالی استفاده می‌شود، اما به‌مرورزمان این مؤسسات مجبور هستند از راه‌حل‌های یکپارچه در طول شبانه‌روز و در تمام بخش‌های خود جهت پاسخ‌گویی به نیازهای امنیتی مشتریان و رسیدگی به فعالیت‌های کاری‌شان استفاده کنند. راه‌حل‌های یکپارچه، امکان اضافه کردن دوربین‌های نظارتی و سامانه کنترل دسترسی را دارند و با تحلیل صدا می‌توانند در صورت بروز اتفاقات مشکوک هشدارهای لازم برای تیم امنیتی ارسال کنند. این راه‌حل‌ها می‌توانند هشدارها را از طریق بلندگوی متصل به شبکه پخش کنند. کاهش هزینه‌ها از جمله مزایای مهم پیاده‌سازی یک راه‌حل جامع یکپارچه است، زیرا استفاده از راه‌حل‌های یکپارچه باعث کاهش تعداد کارمندان بخش امنیت فیزیکی و یکپارچه‌سازی عملیات‌های کاری می‌شود».

یک راه‌حل یکپارچه امنیتی چه مزایایی برای مشتریان بانک‌ها دارد؟

بدیهی است اگر مشتریان، تجارب کاربری مثبتی از یک مؤسسه مالی داشته باشند برای دریافت سایر خدمات، با اعتماد و رضایت بیشتری به مؤسسه مراجعه می‌کنند. شما می‌توانید ویدئوهایی که توسط دوربین‌های نظارتی ضبط شده‌اند را تحلیل کنید و از اطلاعات به دست آمده به منظور بهبود تجربیات کاربران و مشتریان استفاده کنید. علاوه بر این، سازمان‌های ارائه‌دهنده راه‌حل‌های یکپارچه به مؤسسات مالی برای انتخاب تعداد نیروی کار مناسب و به حداقل رساندن زمان انتظار مشتریان کمک می‌کنند، زیرا کاهش زمان انتظار مشتریان، ارتباط مستقیمی با افزایش رضایت‌مندی داشته و تجارب کاربری را بهبود می‌بخشد. پخش موسیقی از طریق سیستم‌های صوتی نیز از جمله راه‌حل‌هایی است که باعث بهبود تجربیات کاربری و بهره‌وری کارکنان می‌شود و محیطی لذت‌بخش برای مشتریان فراهم می‌کند.

دستاوردهای حفاظتی یک راه‌حل یکپارچه برای مؤسسات مالی

امنیت داده‌ها مهم‌ترین دغدغه بانک‌ها و مؤسسات مالی است. پژوهشی‌های انجام گرفته نشان می‌دهند بانک‌ها سالیانه به طور متوسط حدود 80 حمله سایبری را تجربه می‌کنند. جوزف می‌گوید: «تمام محصولاتی که در شبکه مؤسسه‌تان نصب می‌کنید باید امنیت کامل داشته باشند». یک راهکار جامع یکپارچه که از استانداردهای امنیتی قدرتمندی در طراحی آن استفاده شده و الزامات امنیتی در تمام مراحل تولید، توسعه و نصب آن رعایت شده قادر است به نحو اثربخشی از بانک‌ها و مؤسسات مالی در برابر حمله‌های سایبری و تهدیدات امنیتی محافظت کند. از مهم‌ترین دستاوردهای راه‌حل‌های یکپارچه برای محافظت از مؤسسات مالی در برابر نفوذهای سایبری به موارد زیر باید اشاره کرد:

حفاظت از ارتباطات بین دستگاه‌های شبکه با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری.

  • استفاده از امضاهای مخصوص میان‌افزارها که مانع از تغییر میان‌افزار و درج کدهای مخرب در آن‌ها می‌شود.
  • قابلیت راه‌اندازی ایمن که کدهای دست‌کاری شده یا غیرمجاز را در زمان اجرای فرایند بوت و پیش از آنکه امکان آلودگی سیستم را پیدا کنند، مسدود می‌کند.
  • بهره‌مندی از یک مکانیزم مدیریت یکپارچه که سهولت، ایمنی و مقرون‌به‌صرفه برای انجام کارهایی مثل نصب، پیکربندی، امن‌سازی و نگهداری را فراهم می‌کند و در صورت انتشار نسخه جدیدی از نرم‌افزارها به مدیر مربوطه اطلاع‌رسانی می‌کند تا جدیدترین نسخه را نصب کنند.

راه‌حل‌های یکپارچه تا چه اندازه به بهبود امنیت مؤسسات کمک می‌کنند؟

راه‌حل‌های یکپارچه، ابزار مؤثری برای بهبود امنیت فیزیکی بانک‌ها و مؤسسات مالی هستند و به شکل هم‌زمان تجربیات کاربری را بهبود می‌بخشند. طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که با رشد کسب‌وکار انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های توسعه‌ لازم را ارائه می‌کنند.

منبع: مجله شبکه

دوره آموزشی +Network

 

آموزش های عصر شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *