دورکاری

بر اساس جدیدترین گزارش گالوپ (شرکت مشاوره مدیریتی)، افرادی که نیمی از هفته را دور کاری می‌کنند، بیشتر درگیر و مشغول کارشان هستند. اگر می‌خواهید کار بیشتری انجام دهید، در خانه بمانید.

از مهم ترین عوامل و دلایل آن می‌توان به حواس‌پرتی‌هایی مثل سیاست‌های اداری، غیبت کردن‌های کنار آب سرد کن یا بلند صحبت کردن‌ همکاران اشاره داشت. البته زمان‌هایی هم که شما خود را از این ارتباط‌ها دور می‌‌کنید، چیزهای دیگری هم هستند که شما را وسوسه می‌کنند. تلویزیون، کارهای خانه و حتی هم‌خانه‌‌ای‌های شما می‌توانند روند انجام کارها را کند کنند، و وقتی زمان کار و زمان شخصی با هم ادغام می‌شوند، بهره‌وری به یک چالش تبدیل می‌گردد.

به گفته هولگر ریسینگر، معاون ارشد شرکت تولید کننده هدست Jabra : کار کردن از خانه می‌تواند موفقیت آمیز باشد، در صورتی که سازمان‌ها و افراد به جای تعادل کار- زندگی، ادغام کار- زندگی را با آغوش باز بپذیرند. کارمندان به جای آن که سعی کنند میان کار و زندگی شخصی خود تعادل ایجاد کنند، باید کارشان را به گونه‌ای سازماندهی کنند تا به صورت یکپارچه با زمان تفریح و خانواده ادغام شود. این امرموجب می‌شود تا کارمندان بتوانند ضمن داشتن راحتی بیشتر، کار بیشتری را انجام دهند و بهر‌وری بیشتری داشته باشند.

در ادامه با انجام 4 ترفند زیر،  تمرکز کاری خود را در خانه حفظ کنید:

1- دنبال کردن ریتم اولترادین خود

ریسینگر می‌گوید: " الگوی مدور طبیعی بین دو نیمکره مغز، ریتم اولترادین نام دارد و همگام شدن با جریان آن می‌تواند به بهتر شدن تمرکز شما کمک کند. اگر به مدت 90 تا 120 دقیقه تحت کنترل نیمکره سمت چپ مغز قرار بگیریم، شاهد افزایش بهره‌وری خواهیم بود. سپس به مدت 20 دقیقه تحت کنترل سمت راست قرار می‌گیریم و احساس نیاز ناگهانی به خمیازه کشیدن، خوردن و کش و قوس آمدن در ما به وجود می‌آید. با دنبال کردن اوقاتی از روز که احساس می‌کنید تمرکز بیشتری دارید و اوقاتی که احساس خستگی می‌کنید، ریتم خود را پیدا کنید. در طول چرخه‌های چپ-مغز، وظایف مهم را انجام دهید و در طول چرخه‌های راست-مغز، به فعالیت‌های مورد علاقه خود همچون خواندن کتاب، تمرین یوگا، یا خوردن خوراکی‌های مورد علاقه‌تان بپردازید.

2- توجه و داشتن حریم خصوصی

وقتی در خانه کار می‌کنید و دیگران اطراف شما هستند، فکر نکنید آن‌ها می‌دانند که شما مشغولید و نیاز به تمرکز دارید. این موضوع را به آن‌ها یادآوری کنید. اگر همسر و فرزندانتان به درستی درک کنند که شما تحت فشار هستید و باید کارهایتان را انجام دهید، کمتر مزاحم شما می‌شوند. همچنین می‌توانید از یک یادآوری زیرکانه‌تر همچون بستن در یا قرار دادن علامت "مزاحم نشوید" بر روی میز کارتان استفاده نمایید.

3- تنظیم ساعت های کاری خود

دورکاری

هنگام کار در اداره، به راحتی می‌توانید ببینید که همکاران چه موقع وارد و خارج می‌شوند، اما وقتی در خانه کار می‌کنید، احتمالاً باید برنامه زمانبندی شده خودتان را داشته باشید. اگر کارفرمای شما اجازه می‌دهد روز کاری انعطاف‌پذیری داشته باشید و نیازی نیست که در زمان خاصی آنلاین یا در دسترس باشید، پس می‌توانید طبق برنامه‌ریزی خودتان کار کنید. سازمان‌هایی که سیاست "کار کردن از هر جایی" را به اجرا در می‌آورند، کارمندان را تشویق می‌کنند تا هر زمان که می‌خواهند کار کنند و همین باعث می‌شود بهره‌وری آن‌ها بالاتر برود.

4- داشتن ذهنیت درست از کار در خانه

تمرکز در محل کار می‌تواند آسانتر باشد، چون شما در فضایی قرار می‌گیرد که دائم به شما یادآوری می‌کند که سر کار هستید. وقتی در خانه کار می‌کنید، این جداسازی را ندارید، بنابراین ممکن است به ابزاری تکیه کنید که ذهنیت درستی را برای شما به وجود بیاورد.حتی اگر در مکان آرامی کار می‌کنید، وسایلی مانند گوشی‌های صداگیر می‌توانند به تمرکز شما کمک کنند. علاوه بر این، گوش دادن به موسیقی‌ بدون کلام با یک ریتم خوب می‌تواند در کاهش حواس پرتی موثر باشد. پوشیدن لباس‌ مخصوص محل کار هنگامی که در منزل کار می‌کنید، موجب افزایش بهره‌وری شما خواهد شد چون به شما احساس تعهد، حضور و مشارکت می‌دهد.